Helsingør´s nye bydel - Svingelport. |
BEMÆRK! Denne side kan du udskrive som PDF
fil, og siden samt PDF filen vil blive løbende opdateret når vi finder ændring
nødvendigt.
Takket være Konservative og Borgmester Benedikte Kiær, er Helsingør nu inde i en positiv udvikling hvor der arbejdes med at sikre kvaliteterne i kommunens
skoler og fritidsordninger, børn og unge, kommunens ældre og
socialforsorgen, trykhed i ansættelsen for kommunens mange sosu er, lærer og alle, mere end 5000 ansatte. Flere og bedre plejehjem og ældreboliger,
Kommunens byer og den omliggende natur, så vi fortsat vil være den attraktive grønne kommune at bosætte sig
i.
Der er nu mulighed for at bygge rigtig mange boliger i kommunen. Selv med en høj aktivitet i boligbyggeriet på cirka
300 boliger per år, har kommunen areal nok til de næste 7 år, hvis
stadiongrunden inddrages til boligbyggeri.
Ca. og forhåbentlig frigives det store DSB areal, efter en ny HH-Tunnel
står færdig i (2030-40) med yderligere plads til 1000 - 1200 familieboliger.
Helsingør Kommune har de senere år solg ud af erhvervsarealer, bla, fra
materialegården i Kvistgård, det er efter min vurdering en dårlig ide,
derimod skal vi sikre mere areal til erhverv og dermed - i henhold til ”Forslag til Fingerplan 2017” -
og senere ændring heraf, sikre, at der er tilstrækkelig erhvervsjord til rådighed fremover.
 |
Vi forestiller os en overdækket shopping arkade starter fra den nye gangtunnel til indre by gennem Svingelport
under Banevaj fra "Place de la Terra". |
Allerede når det store anlægsarbejde i forbindelse med Tunnelbyggeriet
starter, vil vi mangle erhvervsjord, og i særdeleshed når forbindelsen står
færdig (2035-40). Etablering af HH-firbindelsen og den store udvidelse af
befolkningen vil tiltrække Virksomheder/arbejdspladser der har behov for
erhvervsjord.
Fingerplanen / Plandirektivet reguleres ca. hver fjerde år, sidst her i 2017
hvor Helsingør Kommune har været aktive med ændringsforslag-? der skal
tilgodese at vi også har områder til boligbyggeri efter 2020.
Det er vigtigt Kommunen/byrødderne forstår Kommunens strategi og satsning
ikke længere har hovedvægt på industri og erhverv men Kultur og turisme,
spesielt det fundament og faktum, at det herefter er det tilbageværende mindre
erhverv, hovedsageligt Turismeerhvervene, Hotel, Restaurant og detailhandlen
(virksomheder 1 - 15 medarbejdere) der skal skabe balance i den store
kultursatsning, og helst med et pænt overskud.
Derfor er det nødvendigt at
"renovere" - udvikle og geare det tilbageværende erhverv - "Det økonomiske
fundament for kultursatsningen" op på et nivau der kan give et afkast på/til
Kommunens kultur/turismesatsning, og at vi samtidig ikke mister detailhandels markedsandele
til Hørsholm Fredensborg og Hillerød, som ruster sig særdeles stærkt i
øjeblikket.
 |
For at knytte indre by tættest nuligt sammen med den nye bydel, forestiller vi os en gangbro direkte fra Stengade, over Banevej til plan 2,
hvor et "Madmekka" som "Torvehallerne" Israels plads kunne etableres i
frontbygningen, (arkitekturen du ser på billedet kan være meget
anderledes, men denne ville skabe omtale, tiltrække
nysgerrige og promovere Helsingør som unik. |
Den mest presserende Udvikling nu og her, er udvikling af indre by hvor vi har
arealerne omkring Svingelport og de allerede forladte DSB arealer.
Indre by skal udvikles, dels
for at levendegøre byen og løfte detailhandlen til et niveau der er
forsvarligt i forhold til kommunens strategi og satsning på kultur/turisme. men
også for at imødegå Hillerød, Hørsholm og Fredensborg i kampen om
oplandskunder og at være Nordsjællands foretrukne Handelsby/shoppingby.
 |
Større udvalgsbutikker i centrum feks.
ZARA |
I dag
nyder Helsingør stor fordel af grænsehandel, men afhængig af hvor gode vi er
til at påvirke til og frakørselsforholdene til den kommende
HH-forbindelse og formentlig også en ny Ring5 over Hillerød, kan
grænsehandlen skifte til Hillerød eller Hørsholm i det øjeblik
HH-forbindelsen åbnes.(2030-40) hvis ikke der udvikles.
Større udvalgsvarebutikker:
Liberaliseringen af planloven (2017) giver nu bedre muligheder for at lokalisere store udvalgsvarebutikker. Byrådet
bør udarbejde Planstrategi med ønske om, at der skal findes arealer til den type butikker. op
til 5000m2 + 200kvm til personale.
Byrådet
bør vedtage en strategi for detailhandelsudvikling, hvor netop placering af store udvalgsvarebutikker
indgår. Dette bør også indarbejdes i kommunalplanen eller tillæg hertil med
henvisning til liberaliseringen af planloven
Der bør placeres dagligvarebutikker på steder, hvor butikkerne kan understøtte bylivet, og der
er blevet mulighed for at etablere store udvalgsvarebutikker i bymidten.
Helsingør skal være byen, du kører til i Nordsjælland, når du skal handle
shoppe og hygge.
 |
Place du Tertre ét Svingelport du Paris |
 |
Julemarked tilbage på Axeltorv |
 |
Culture Place du Axeltorv Elsinore |
Men vi skal gøre Indre by mere bilfri (en sundere middelalderby), og en
sundere by for beboerne.
Her er vi så heldige at Svingelport arealerne
ligger niveauforskudt(ca, 5m) i forhold til indkørslen/indgangen til indre by -
Stengade, og en lokalplan kunne påberåbe rigelige parkeringspladser i
underetagen af den nye bydel, hvor også dagligvereforretninger placeres,
således al kørende trafik føres ind til den nye bydel fra Kongevejen,
allerede før krydset ved trækbanen. derved vil de fleste lade bilen stå her,
og bevæge sig til fods op i indre by, hvor der i dag er for få
p-pladser.
 |
Markedsboder, gadehandel og ægte Pariserstemning |
Mere liv og sjæl på byens torve og pladser, "Place du tertre" på Simon Spies Plads
Byudvikling af Svingelport,
hvor der åbnes en direkte pasage fra/gennem Svinelport under Banevej til den
nye bydel, vil skabe liv og trafik der gøre Simon Spies Plads til en naturlig "Place du tertre"
med markedsboder, små tavernaer og gadehandel med ægte Pariserstemning.
Mere liv, torvehandel og atmusfære på Axeltorv
Vi skal bla.
have Julemarked tilbage på Axeltorv, men der bør nedsættes en idegruppe der
sammen med detailhandlen kan udarbejde stretegi for Axeltorv. Det ikke er nogen politisk opgave at få den traditionsrige torvehandel til at fingere, men det er politikernes opgave at skabe rammerne så Detailhandlen kan skabe liv
og få Axeltorv til at fungere. I dag er
udviklingen meget begrænset af et sæt umulige regler og direktiver, sorte
skure, for høj stadeleje, chikaner fra P-Vagter ect. ect. - end ikke en
pølsevogn kan leve efter disse, Hele setupet skal liberaliseres og ændres
På Axeltorv skal der være plads til "de skæve indslag" det
er det uforudsigelige og spontane der skaber et spændende miljø, det gælder
også interiør og design af boder og udskænkningssteder. Har en lyst til at
sælge pandekager fra et pandekagehus som Walt Disney ville tegne det, bør det
være muligt, der skal anlægges hyggelige blomsterbede og opsættes bænke
arrangementer til publikum. Lad byens politikere og andre tale til byen fra et
offentligt podie, er der en der har lyst til at synge en sang, så lad det ske.
 |
Museumsudgravninger i gaderne |
Større sammenhængskraft mellem byen og Kulturværftet/Kulturhavnen.
Den allerede populære "Elsinore City Walk"
udvides. Der etableres
Turist-Busparkering på Kommunens arealer bag Kvikly.
Herfra åbnes passage
direkte fra busholdepladsen til Sudergade og videre over baggården til Karre 43
gennem kommunens ejendom i Sct. Olaiggade og videre ad Søstræde mod
Svingelport.
Derved er City Walk nettet sluttet i begge ender af byen og
turister kan sættes af ved Kronborg, gå City Walk ruten gennem hele byen og
stige på bussen igen bag Kvikly.
 |
Museumsudstilling i glasmontre |
City walk færdiggøres med Museumsudgravninger i gaden, med lys, historie og
en glasplade over.
Udstillingsmontre, indbygget i murværk eller fritstående på gaden - find
en sandal eller et postkort fra H. C. Andersen, fortæl historien. Turisten
elsker det.
Flere Gavlmalerier på 3 - 4 af de grimmeste på "City Walk" Ruten
Infostandere/vejvisere flere steder i byen. bla. krydset Sct. Olaigade og
stjernegade - Bjerggade. Der indeholder hele City Walk ruten med
interaktiv søgning til næste attraktion. Interaktiv søgning og vejviser til pladser og torve,
Hvad sker der på Axeltorvet lige nu og her, måske er der mere spændende på
Simon Spies Plads lige nu, hvor finder jeg loppemarkedet, åbningstider og dage,
byens åbningstider, alt på Dansk og Engelsk. Her kunne alle events listes,
både kulturværfet, cityforeninges mærkedage osv. En liste med
alle byens forretninger som interaktivt kunne søges. Hvor kan du finde den
nærmeste hjertestarter i Helsingør og hvor findes nærmeste skadestue.
 |
Flere gavlmalerier i City |
Jeg har denne sommer, adskillige gange stillet mig op i forskellige gadekryds
i indre by, for at betragte turistens adfærd, og der går ikke lang tid før et
spørgsmål lyder "Sorry, do you speak English? - Can you tell me where I find this one and the other and how do I get there easiest?"
Mange Kommuner/byer benytter i dag digitale infostanderer ved større
indfaldsveje, Århus - Esbjerg - Søndrborg mfl.
Men infostanderne i Helsingør city er tænkt som interaktive standere, hvor kun fantasien sætter grænse for brugen.
Der er stort behov for bedre skiltning og infostandere vil være en stor
service for de af vores gæster der ikke følger City Walk på mobilen
Jeg vil endog være interesseret i selv at afholde samtlige udgifter og
emplementere interaktivt software med ovenstående funktioner hvis kommunen vil
tillade opstilling af en testterminal på det viste sted i en periode på mindst
3 år. Mit forslag er at jeg i testperioden selv administrerer testterminalen.
Dvs. jeg i perioden finder ud af prioritering, behov og om Cityforeningen
kunne være interesseret i at overtage administreringen eller komunens Turisme
og eventkoordinator vil være bedre egnet til den fremtidige drift og
vedligeholdelse.
Brugen af Infoterminaler
Her kan man forstille sig alt, lige fra
Kommunal info service, hjertestarter i området og er hjertestarteren tilgængelig lige nu
og her, Lægevagt, skadestue, alarmcentralen, turistforeningen, læg Kommunens
paarkerings APP ned på infostanderne, forespørg på
hotelbooking, hvornår sejler næste havnerundfart, ect ect. Hvis Kommunen
indfører betalt parkering, kan terminalerne benyttes til indtastning af
nummerplader og billetløsning med kortbetaling eller mobile pay. Turisten der
lige er stået af bussen ved kronborg kan vælge at gå på shopping i indre by,
gå "Elsinore City Walk ruten" eller hurtigt finde vej til
det nærmeste loppemarked, attraktion osv.. Alle Restauranter kan lægge Menukort på
infoterminalen og turisten kan vælge at spise på "Madmarkedet" eller
nyde en god frokost på de mange restauranter i byen. Der er GPS i
infoterminalen og et nødopkald skal ikke forklares med navn og adresse, men
går lige igennem til nærmeste redder. - - Interaktive Infostandere vil være
meget trykhedsskabende og kan redde liv. Alene ved hjertestop derved at hjælpen
er fremme på nogle få minutter. det er KUN fantasien der sætter
grænsen. - Man kunne forestille sig at mange i Helsingør der kan yde
førstehjælp lod sig registrere og ved ildebefindende eller hjertestop vil de
enkelte infoterminaler vide hvor nærmeste førstehjælp findes, om en person,
læge, brandmand, sygeplejerske, ambulancefører, politimand, kan/vil assistere
i sin fritid, og samtidig ved, eller denne person får anvist nærmeste
tilgængelige hjertestarter mellem dennes GPS koordinater og nødhjølp
opkaldet. Det kan redde liv.
Detailforretningerne kunne tiltrække kunder fra nær og fjern, sætte
Helsingør på shoppinglisten og gøre shopping rigtig spændende hvis alle hver
morgen lagde "A totally crazy offer" op på Infostanderne der kun
gælder ½ time - 1 time eller bare 10 min. - og der på alle standere blev vist
"A totally crazy offer" hver ½ eller hver time i 4 min. - - De
større dagligvareforretninger kunne tiltrække oplandskunder ved at annoncere
specielt i City på infostanderne. "I dag sødmælk kr 3,75 L FØTEX
Bycentret Helsingør. - - eller det bliver kendt i oplandet at du kan være
heldig informationen på Infostanderen lyder "10 fl. Dom Perignon 2006 kr.
10,- pr. fl. mellem 10:30 og 10:40 kun en fl. pr kunde KVIKLY Helsingør
City." - - - - Eller "I dag 1 frokost/middag efter eget valg på
menukortet med husets vin eller ½L øl for to personer kr. 15.- til
de første der møder op efter tid
og sted annonceres senere" - - - Infotanderne er
interaktive. Alle forretningerne kan lave lodtrækninger, vinderen vises på
infostanderne hver torsdag, præmien skal afhentes den efterfølgende tirsdag,
derved "trækkes" kunden ind til City 2 gange mere.
Infostanderne kan også laves sådan alt kan overføres til en Mobile APP,
men lodtrækninger og "totally crazy offer" skal kun kunne sees ved
personlig tilstedeværelse i City. - - hvis det er en god ide, kan også dette
overfæres til den mobile App således lodtrækninger og "totally crazy offer"
kun vises når mobilen er inden for en med byens GPS koordinater afgrænset
område i City (du kan altså ikke se det hvis du handler i Prøvestenscentret
eller Hillerød, kunden tvinges fysisk til Helsingør City)
 |
Passage gennem klosterhaven direkte til Kulturværftet |
Der åbnes passage direkte fra Bymuseet ned gennem Klosterhaven og
direkte ud til Kulturværftet, hvor vores gæster kan nyde Klosterhaven, en
kop kaffe, evt en sanvich eller is på en varm sommerdag. (og holde øje med
Infostanderne)
Jeg ved konkret at vi kan få mindst ti
af de omkring 25-30 daglige busser til Kronborg, til at lave en rute med
afsætning Kronborg og påstigning bag Kvikly senere på dagen, hvor bussen
ellers bare ville køre videre til Frederiksborg Slot.
 |
Torvehaller Toldkammeret |
Torvehaller i det gamle Toldkammer:
Efter vi har fået et flot nyt kulturværft, er Toldkammeret et overflødighedshorn
og der kan spares en del ved at overføre alle aktiviteter til det nye Kulturværft.
Etablering af Torvehaller her vil være nogenlunde udgiftsnevtral,
forsyningsvejene med friske råvarer er rimelige. . Torvehaller som vi ser dem i
København.
Kommunen ejer bygningerne og indretning til torvehaller vil på sigt tjene
sig hjem ved stadeleje, - - En billig måde at puste liv i Helsingør, som på
sigt vil være overskudsgivende for Kommunen, og vil skabe ca. 60 - 80
arbejdspladser
Med disse
tiltag vil det også være muligt at Lokke flere turister fra København, til en
ekstra overnatning i Helsingør.
Der udarbejdes en lokalplan med det formål at Byudvikle Helsingør på Svingelport DSB arealerne og Scanlines i en
tidshorisont 2017 til 2044
Det antages at det nuværende rådighedsområde Svingelport + de nu frigivne DSB arealer udvikles med tunnel/gangbro i direkte forlængelse af indre by med blandet bolig og detailhandel, evt nyt bydelscenter,
(eller udnyttelse af den eksisterende brandstation.)
Foruden detailhandel i alle underetager har vi estimeret ca, 250 - 300 boliger på det område der
tidligere var tiltænkt Teknisk Museum. Ved en lokalplan for området kan byggeri påbegyndes allerede indenfor de næste
par år.
Jeg var "i marken i 2013". Der var investorerne ikke så lydhør for Helsingør idet der dengang var adskillige "fallerede" projekter der skulle "samles op" efter 2008 krisen, men det er min absolut klare opfattelse, at investorerne er vendt tilbage til Helsingør, og der vil være investorer til udvikling af Svingelport området når en klar plan for området foreligger.
Der er et stort borgerønske i Helsingør omkring større udvalgsforretninger, som fint kunne tilpasses i den bagerste del af DSB arealerne med direkte indkørsel fra Kongevejen, som derved aflaster den øvrige bykerne for manglende P-Pladser. Trafikalt vil Kongevejen blive belastet i en periode indtil HH-forbindelsen står færdig, formentlig ca.
2030. hvorefter trafikken vil blive reduceret med 80%
 |
Svingelport - Gårdmiljø - Restauranter - vinsmagning -
iscafé - kunsthåndværk - antikkviteter - marked. "Place du Tertre"
og ægte Pariserstemning |
På sigt (10 -20 år) ved vi at hele området mod øst fra den ældste bydel og helt ud til kysten kan udvikles med en helt ny attraktiv bydel med omkring ca.
1500-2000 nye børnefamilier eller ca. 5.000 nye skatteborgere.
Arkitektonisk:
Som "BY OG LAND HELSINGØR" ved flere
lejligheder har poienteret, må vi nok se i øjnene at "Hamlets
City" og Fremtidens "Elsinore City" (måske allerede i 2025) vil bestå af en gammel og en ny bydel, skarpt adskildt af Jernbanevej ? ? - Men det må bero på en arkitektkonkurrence, om vi kan skabe en helhed der matcher.
- det er ikke sikkert "byporten" lige skal se ud som foto ovenfor.? -
Men når vi nu "skal etablere en helt ny" bydel ud mod vandet, er det
meget almindeligt at det bliver med en arkitektonisk kontrast der fortæller at
ud over Hamlet, har Helsingør også født nogle af verdens dygtigste
arkitekter, vi ser også kontrasten ved Museet for Søfart, tegnet af
Bjarke Engels, som også kunne tegne Helsingørs nye byport.
Helsingørs andel af den danske erhvervsindkomst er på 1,2 % i 2010 mens Helsingørs andel af beskæftigelsen i handel er på 0,9 %. - Vi ser at såvel omsætning som dækningsgrad er faldet voldsomt siden 2007, og tendensen fortsætter.
også derfor er byudvikling nødvendig
En række tidligere detailhandels analyser (senest 2005- 2008) og ICP´s
detailhandelsanalyse december 2013 har påpeget at butiksstørrelsen i indre by er utidssvarende for små. og da forretningslokaler ikke kan sammenlægges med naboejendommen,
(jfr. lokalplanen) og huslejen generelt er for høj, er løsningen byudvikling med større konkurrerende forretningslokaler.
 |
Ovenstående graf tager ikke hensyn til
andre boligprojekter men alene Svingelport - DSB |
Jeg har tidligere opfordret Kommunen til at udarbejde såvel økonomiske som Visuelle konsekvens beregninger i
forbindelse med udvikling af området i direkte sammenfald med indre by, hvor hele området forbeholdes
Byudvikling med blandet bolig og
detailhandel.
Dette er PLAN 1 Bolig og byudvikling
Økonomisk konsekvensberegning:
Til højre vises en estimeret tidshorisont ca. 33 år, men afhængig af
politiske vinde på "Borgen" kan den meget vel blive væsentligt
kortere.
Tabeller og beregninger tager alene udgangspunkt i status Q og isoleret
forskelsberegning på merværdien hvis området udvikles med detailhandel og boliger i
forlængelse af indre by. Der tages ikke højde for andre tiltag i
Kommunen. - denne rapport tager udgangspunkt i Byudvikling.
Tabel 1 er estimeret ekstra arbejdspladser byudviklingen vil afføde i
de enkelte intervaller i tidshorisonten.
TABEL 1 Udvikling i antal arbejdspladser i
interval tidshorisonten |
periode |
Detailhandel |
HH-tunnel |
Byudvikling |
Turisme |
Hotel Restaurant |
Anden serviceerhverv |
TOTAL |
2017 - 2020 |
150 |
0 |
250 |
50 |
50 |
50 |
550 |
2020 - 2023 |
275 |
0 |
300 |
100 |
75 |
80 |
830 |
2023 - 2026 |
650 |
0 |
250 |
80 |
90 |
70 |
1140 |
2026 - 2029 |
950 |
200 |
250 |
100 |
150 |
100 |
1750 |
2029 - 2032 |
1100 |
1700 |
250 |
150 |
200 |
150 |
3550 |
2032 - 2035 |
1300 |
1800 |
250 |
200 |
210 |
200 |
3960 |
2035 - 2038 |
1530 |
1000 |
300 |
300 |
200 |
300 |
3630 |
2038 - 2041 |
1750 |
400 |
1500 |
400 |
210 |
400 |
4660 |
2041 - 2044 |
2200 |
300 |
1500 |
450 |
230 |
450 |
5130 |
2044 - 2047 |
2550 |
300 |
1000 |
550 |
350 |
550 |
5300 |
2047 - 2050 |
3000 |
300 |
950 |
550 |
450 |
600 |
5850 |
I 2015 var der ca. 2000 arbejdspladser alene i Helsingør´s detailhandel.
Dette forøges til 5.000 alene i cityområdet.
Beskæftigelsen i kommunen indenfor handel, hotel og restauration kan øges fra 4.682
(2015)til 9.500 i fremtiden, hvis beskæftigelsen kommer til at svare til den stigende
erhvervsindkomst i kommunen, hvor Helsingørs andel af den danske erhvervsindkomst er på 1,2 % i 2010 mens Helsingørs andel af beskæftigelsen i handel
kun var på 0,9 %, hvilket skyldes manglende byudvikling og tilbagegang i
detailhandlen.
Antallet af butikker er generelt faldet i Helsingør kommune. I 1998 var der i alt 429 butikker i hele kommunen, eller 63 butikker flere end i 2013.
Men antallet af butikker i indre by er ca, halveret hvorimod antaller i såvel Prøvestenscentret, Espergørde, Hornbæk og Hellebæk er forøget.
Det er en uheldig udvikling hvis vi skal fastholde indre by som
Helsingør´s primære indkøbsområde. Derfor skal indre by tilføres større
udvalgsforretninger. Dette til trods bærer indre by stadig næsten halvdelen
(1,3 Mia.) af den samlede detailhandel i hele Kommunen på 3,9 Mia, (2016)
Det skønnes at udvikling af Svingelport med et bydelscenter for større
udvalgsbutikker vil øge den samlede detailhandelsomsætning i indre by med mere
end 100%, propertionalt stigende med befolkningstilvæksten i
udviklingsperioden frem til 2044.
|
År |
Skatteprocenter |
Grundskyldspromille |
Kommune |
Amt |
Kirke |
Sundhedsbidrag* |
I alt |
Skatteloftsnedslag** |
Kommune |
Amt |
Helsingør |
2017 |
25,40 |
0,00 |
0,64 |
2,00 |
28,04 |
0,53 |
28,50 |
0,00 |
Fremskrevet indkomstskat i perioden med udgangspunt i Kommuneskatten
holdes på 25,4% Grundskyld provenu er estimeret med baggrund i 90%
ejerboliger i området, grundskyldpromille 29 1/1000 (fremtidig grundskyldpromille er
under ændring og kendes ikke) Den samlede Grundværdi i 2017 udgør
18.851.763.000 (pristalsreguleret 2020 = 21.382.010.000 - 2050=65.408.054.000)
Tabel 2 Tager udgangspunt i status Q i Kommunen, og beregnes kun
på de ændringer der sker ved Byudvikling på Svingelport - DSB øst for indre
by i perioden. Der er ikke indregnet generelle prisstigninger,
ændrede ejendomsvurderiger som kan forventes i perioden men alene den
kvantitative merværdi i status Q værdier, der skabes ved udviklingen. For
nemmere sammenhold med kommunens egne tal og tabeller, har jeg dog fremskrevet en
pristalregulering 2½% men ejendomspriserne ser igen ud til himmelflugt og det
endelige facit over perioden vil formentligt være væsentlig højere.
Hele tusinde med udgangspunkt i Kommunens egne beregninger for 2020
Budgetfremskrivning med
udgangspunkt i at Svingelport og DSB arealerne foræres til VUC
eller Teknisk Museum
|
Indkomstskat (1.000kr.)
|
2020 |
2026 |
2032 |
2038 |
2044 |
2050 |
Udskrivningsgrundlag |
12.368.254 |
14.223.492 |
16357015 |
18810567 |
21632152 |
24876974 |
Skatteprovenu |
3.141.537 |
3612766 |
4154682 |
4777884 |
5494567 |
6318752 |
Selskabsskat |
65.983 |
75.880 |
87262 |
100351 |
115403 |
132713 |
Grundskyld provenu |
620.078 |
713090 |
820053 |
943061 |
1084520 |
1247198 |
Samlet kommunal provenu til kassen pr år fra periodestart. |
3.827.598 |
4.401.737 |
5.061.998 |
5.821.298 |
6.694.492 |
7.698.666 |
Tabel 3 Det forøgede skattegrundlag er beregnet ved den gennemsnitlige indkomst pr.
indbygger pr. 2017, pristalreguleret med 2½%, men ved det segment der bosætter sig i de nye boliger kan
vi forvente et skattegrundlag der ligger 50% højere end gennemsnittet. dvs. den
del af skattegrundlaget der beror på tilvæksten af borgere, har jeg beregnet
+50%. - - Grundværditilvæksten skønnes i perioden at udgøre ca, 4
Mia. i budgetkategorien "Normaljord" - - Dækningsafgiften falder
bort.
Værditilvæksten i colonne 2020 er alene et skøn over grundprisen hvis
planerne ændres og der igansættes
en byudvikling i direkte forlængelse af indre by. i hele tusinde.
Udskrivningsgrundlaget tager udgangspunkt i 2020, pristalreguleret med tillæg
af den forventede befolkningstilvækst i perioden
Værditilvæksten i Colonne 2026 tager udgangspunkt i første fase af
Byudviklingen frem til 2026 således:
Ca. 200 nye boliger i første fase på Svingelport. Pristalsreguleret
Grundværditilvækst kr. 230.000.000
Ca. 200 nye børnefamilier (mindst 600 nye højtydende skatteborgere), hvoraf mindst 2 i familien bærer et
pristalsreguleret person skattegrundlag + kr. 348.000
Udgangspunkt for grundskylpromille er grundværdi 2020=
1Mio.
Økonomisk koncekvensberegning
ved udvikling af indre by over Svingelport og DSB arealerne (hele
1000kr)
|
Indkomstskat (1.000kr.)
|
2020 |
2026 |
2032 |
2038 |
2044 |
2050 |
befolkningstilvækst |
0 |
600 |
100 |
500 |
3000 |
4000 |
Udskrivningsgrundlag |
12.368.254 |
14463612 |
17026957 |
19789800 |
24398270 |
30458010 |
Skatteprovenu |
3.141.537 |
3673757 |
4236510 |
4939204 |
6143879 |
7776612 |
Selskabsskat |
65.983 |
75.880 |
87262 |
100351 |
115403 |
132713 |
Grundskyld provenu |
620.078 |
733100 |
823888 |
965114 |
1236684 |
1480516 |
Samlet kommunal provenu til kassen pr. år. fra.
periodestart. |
3.827.598 |
4.482.737 |
5.147.662 |
6.004.670 |
7.495.968 |
9.389.844 |
Herunder: Diferencen mellem
Tabel 1 VUC og Teknisk Museum - - og - Tabel 2 Byudvikling. |
Samlet værditilvækst pr. år i den enkelte periode X 6
år. |
340.000 |
486.003 |
513.985 |
1.100.235 |
4.808.855 |
10.147.069 |
Total Sum over en 30 - 35
årig periode KR. 16.991.144.000,00 - - 16,99 Mia. |
Bemærkning: Modellen er ikke faktuelt beregnet rigtigt idet der skal
en hulens stor regnestok i brug. eksempelvis er der ikke foretaget en korekt
anuitetsberegning (rentes rente princippet) men fremskrivning er sket som
gennensnittet af en 6 årig periodeinterval. En korekt anuitetsberegning vil
give en langt større forskelsværdi.
Konklution: Hvis Kommunen udlægger Svingelport og DSB arealerne
til byudvikling med direkte adgang (genåbning af den direkte forbindelse under
Jernbanevej mod bykernen) og udarbejder lokalplan med sigte på byudvikling og
blandet bolig og detailhandel, vil kommunen frem til 2050 tjene mindst KR. 16.991.144.000,00 MERE.
Og herefter mindst ca. kr. 1.691.178.000 EKSTRA om året.
P-forholdene i indre by vil blive væsentligt bedre idet mange vil vælge at
køre direkte til parkering i den nye bydel, hvor et eventuelt projekt
pålægges det nødvendige P-pladser.
Herudover estimerer vi at sideeffekten ved effektivicering af Svingelport
planen vil medføre en massiv fortætning af de med grøn indrammede
tilstødende områder,
hvilked betyder at den samlede effekt incl. de tilstødende arealer, skaber en
befolkningstilvækst på ca. 10.000 i indre by inden år 2050
Der er mange andre spørgsmål der har indflydelse på
befolkningstætheden og antal skatteydere:
Skal vi anlægge en krydstogtterminal og hvad skal vi tilbyde rederierne.
skal vi indflette et større hotelbyggeri.
Hvordan
skal Jernbanevej forløbe i fremtiden. Vi har busholdeplads og privatparkering
helt op til Strandgade, den ældste bydel. Skal vi i forbindelse med udvikling
af DSB arealerne, også etablere en underjordisk busterminal med direkte adgang
til/fra den kommende underjordiske kystbanestation, så kunne Jernbanevej, med
P-kældre til begge sider, måske passende graves ned samtidigt. P-kælder i
forbindelse med evt. Hotelbyggeri kunne måske indgå direkte i den plan Osv.
Osv.
Helsingør´s butiks og erhvervslokaler er for små.
Hvilket har
været et gennemgående tema i samtlige detailhandelsanalyser siden 2006. En byudvikling med nye udvalgsforretninger i større lokaler vil give udlejerne i den indre by den konkurrence der er nødvendig for at bringe den alt for høje husleje ned på et rimeligt nevau vores små specialforretninger kan betale.
Yderligere vil de små specialforretninger blive "boostet" (formentlig
50%) og drage fordel af synergieffekten.
Der er et udbredt ønske blandt Helsingør´s borgerne for større udvalgs og
Daglivareforretninger, herunder BILKA - IKEA - Elgiganten. osv. Disse større
varehuse kunne udmærket indpasses i den bagerste del af DSB arealerne. Vi ser
Støberihallerne i Hillerød. Det kan også laves på Svingelport. (De
eksisterende detailhandlere i bykernen vil være nervøse for konkurrence fra
nye forretninger, men fakta er, og det er bevist adskillige gange at en sådan
udvikling vil skabe synergieffekt og vil "booste" den øvrige
eksisterende detailhandel (vi så
omsætningen i Lyngby Hovedgade blev tredoblet få år efter Lyngby Storcenter
åbnede)
Arbejdspladser: ca. 5800 FLERE
Ved udvikling af Svingelport vil der frem
til 2026 skabes ca. 2000 nye arbejdespladser, startende med
bygningshåndværkere under opførelsen, senere butikspersonale, service og
vedligeholdelse. Sidst i forløbet (2025) vil vi allerede se en Synergieffekt
der skaber flere arbejdspladser i den eksisterende detailhandel, Hotel,
Restaurant og servicebranche. - Et eventuelt bydelscenter med BILKA og en
eller to andre større aktører vil alene betyd 1000 - 1200 nye arbejdspladser i
city detailhandlen.
Der skabes yderligere 2000 arbejdspladser når HH-forbindelsen
påbegyndes(2029-30??) med etablering af undergrundsstation. og siden endnu ca.
1500 arbejdspladser til opførelse/udvikling af den egentlige nye bydel helt ud
mod kystpromenaden. (når arbejdsstyrken i en sidste fase ikke stiger mere, er
det fordi arbejdspladserne i forbindelse Tunnelarbejdet, nu skønnes nedlagt.)
Nye højtydende skatteborgere: Ca. 10.000 FLERE
Frem til 2026 vil vi se ca. 1000
- 1500 nye højtydende skatteborgere flytte ind i ca. 300 - 350 nye boliger på området,
måske langt flere hvis kommunen sanerer HELE området og allerede nu får
overdraget de allerede rømmede DSB arealer.
Når banearealet og Scanlines er rømmet(2038-44), giver det plads til sidste
fase af den nye bydel med yderligere 6-8000 Højtydende statteborgere.
Indirekte afledte effekter:
Det er kendt og dokumenteret at udvikling af city Centre med større varehuse vil øge omstætningen, og handlen
i indre by vil vokse generelt. Helsingør Bycenter er alt for lille, men
alligevel så vi et væsentligt løft i hele detailhandlen da centret åbnede. -
- Jeg vil antage at den samlede stigning i Helsingør´s Detailhandel vil
være: - Det den nye bydel i sig selv afleder, + den samlede nuværende
omsætning + 50 - 80%, eller (som vi så da Lyngby Storcenter åbnede i 1973)
ca. en tre til firedobling af den nuværende samlede omsætning, - det gælder
også for Hotel og restaurationsbranchen og anden service.
Ved en fornuftig udvikling af hele området vil der formentlig dukke et
Hotel/conferencecenter op og vi vil få flere "Long Term"
Turister. Når byen igen bliver interessant, og betegnes som en by og
Kommune med visioner, vil der komme flere tilflyttere, Børnefamilier,
skatteborgere. - - det vil være mere interessant for krydstogter at anløbe
Helsingør, måske med im/debargment, hvorved vi igen vil få flere "Long
Term" Turister.
I den årrække den nye bydel udvikles, vil der være en del af den
tilknyttede arbejdsstyrke der vil søge bopæl i Kommunen, flere skatteborgere.
Mere end 29% af Helsingør´s 61000 store befolkning handler i dag
udenfor Kommunegrænsen, i Hillerød eller Hørsholm, hvilket svarer til at
Helsingør´s dagligvare detailhandel i dag kunne boostes med en omsætning
svarende til ca. 1,12 Mia. årligt + det et bydelscenter vil
aflede.
Fremtidens Byudvikling 2020 - 2045
Jeg talte med planstyrelsen i 2012-13 hvor vi fik frigivet arealet øst for
"Kelleris Hegn" (en del af Kommunens materialegård i Kvistgård),
dengang var der en "spæd" mulighed for at "læne" sig op af
Frederikssund, der fik oprettet flere "satalitområder" og
"Kommunecentre" til byudvikling, herunder "Vingen" og
Slangerup, men Helsingør dukkede aldrig op til forhandlingerne. (der er nu igen
forhandlinger om ændring af Fingerplan 2013 - 17) - - men er kommunen ikke
dygtige nok i forhandlingerne, så er alle muligheder for udvikling af by og
boliger udtømte, - - - bortset fra Svingelport, og et par
fortætningsmuligheder i de (med grøn) markerede områder nordvest for.
Planloven: Jeg kan henlede opmærksomheden på, at landsplandirektivet om detailhandel åbner mulighed for et BYDELSCENTER jfr.:
Planlovens § 5q, stk. 2., hvoraf det fremgår: (ændret i juni 2017 med større udvalgsbutikker)
Giver nu mulighed etablering af større udvalgsbutikker i bymidter. Op til 5.000m2
Den nye generation af shoppingcentre holder sit indtog i Sjællands tredjetørste by. Båret af visionen om at være en attraktion i sig selv og samtidig give hele midtbyen fornyet dynamik og tiltrækningskraft. Ambitionen for det nye citycenter er at skabe et naturligt samlingspunkt for trends og koncepter. Og et udgangspunkt for alle, der ønsker gode shoppingoplevelser kombineret med byens charme og mangfoldighed. I dag er det ikke nok for et citycenter at tilføre et antal nye butikker til en by. Centret skal være en gennemtænkt helhed, der i størrelse, arkitektur og butiks sammensætning løfter hele midtbyens detailhandel.
Derfor står den nye Oplev Helsingør City ikke i modsætning til byens eksisterende personlighed og puls, men er tværtimod i harmoni med sine omgivelser – og tilfører derudover hele bybilledet en skarpere profil.
Mine
anbefalinger falder 100% i tråd med anbefalinger i kommunens seneste detailhandelsanalyse
2013 og underbygger den pr. 20 juni 2017 nu ændrede
plandirektiv/planlov. der giver bedre mulighed for at lokalicere endnu større
udvalgsforretninger i bykerner, netop for at styrke liv og diversitet i
bykernen.
De på fotoet ovenfor markedede grønne rammer er nærliggende områder med
meget lav bebyggelsesprocent, som vi kan forvente vil være interessante
projekt-udviklingsområder, og udvikles Svingelport og banearealerne fornuftigt,
vil vi se spontane opkøb af grunde og bygninger med henblk på større
boligprojekter på områderne (begge områder kan fortættes med ca. 400%)
Om banearealerne alene, skrev Krarup Hansen & Co, arkitekter,
Stjernegade Helsingør, den 12. Juni2014
SN.dk: "Et oplagt område, som ligger lige op ad partielområdet, er banearealet. Et område, som er af vital betydning
for byen samt for forståelsen af vores bys historie. Dette område har i godt 100 år afskåret Helsingør fra den vitale
sammenhæng til Øresund. Derfor mener vi, at arealet nu bør inddrages i planlægningen, således at vi kan udvikle og
udvide byen med respekt for bykernen og til gavn for den fremtidige by.
Et hurtigt skøn og kalkulering af dette område vil med nye bygninger i tre til fire etager give
700 til 750 nye familieboliger og ca. 30.000 m2 erhverv og butikker i stueplan. Eksemplet vil kunne styrke og give byen et løft og en
dynamik, som vi har brug for"