Mere liv og sjæl på byens torve og pladser.
Der skal være lys i gaderne og man skal ikke til Paris for at finde
hyggelige Restauranter skæve indslag og fortovscafeer.
 |
Der er et udbredt ønske blandt Helsingør´s borgerne for større udvalgs og Daglivareforretninger, herunder BILKA - IKEA - Elgiganten. osv. |
 |
Benedikte Kiær |
Takket være vores Konservative og Borgmester Benedikte Kiær, er Helsingør nu inde i en positiv udvikling hvor der arbejdes med at sikre kvaliteterne i kommunens
skoler og fritidsordninger, børn og unge, kommunens ældre og
socialforsorgen, trykhed i ansættelsen for kommunens mange sosoer, lærer og
alle, mere end 5500 ansatte. Flere og bedre plejehjem og ældreboliger,
Kommunens byer og den omliggende natur, så vi fortsat vil være den attraktive grønne kommune at bosætte sig
i.
Liberaliseringen af planloven (2017) giver nu bedre muligheder for at udvikle
arealerne ved Svingelport og lokalisere store udvalgsvarebutikker.
Det er et stort ønske fra borgerne og Der bør placeres større
udvalgsbutikker på steder, hvor butikkerne kan understøtte bylivet, og ved
synergieffekt skabe det liv og diversitet borgerne efterspørger.
Der er
er blevet mulighed for at etablere store udvalgsvarebutikker i bymidten og Helsingør skal være byen,
man kører til i Nordsjælland, når der skal handles - Café-hygges og shoppes.
En levende Kommune i udvikling, alle ønsker at bosætte sig i.
 |
Place du Tertre ét Svingelport du Paris |
 |
Julemarked tilbage på Axeltorv |
 |
Culture Place du Axeltorv Elsinore |
Men vi skal gøre Indre by mere bilfri (en sundere middelalderby), og en
sundere by for beboerne.
Her er vi så heldige at Svingelport arealerne
ligger niveauforskudt(ca, 5m) i forhold til indkørslen/indgangen til indre by -
Stengade, og en lokalplan kunne påberåbe rigelige parkeringspladser i
underetagen af den nye bydel, hvor også dagligvereforretninger placeres,
således al kørende trafik føres ind til den nye bydel fra Kongevejen,
allerede før krydset ved trækbanen. derved vil de fleste lade bilen stå her,
og bevæge sig til fods op i indre by, hvor der i dag er for mange biler og få
p-pladser.
|
Markedsboder, gadehandel og ægte Pariserstemning |
Mere liv og sjæl på byens torve og pladser, "Place du tertre" på Simon Spies Plads
Byudvikling af Svingelport,
hvor der åbnes en direkte pasage fra/gennem Svinelport under Banevej til den
nye bydel, vil skabe liv og trafik der gør Simon Spies Plads til en naturlig "Place du tertre"
med markedsboder, små tavernaer og gadehandel med ægte Pariserstemning.
Mere liv, torvehandel og atmusfære på Axeltorv
Vi skal bla.
have Julemarked tilbage på Axeltorv, men der bør nedsættes en idegruppe der
sammen med detailhandlen kan udarbejde stretegi for Axeltorv.
Det er ikke nogen politisk opgave at få den traditionsrige torvehandel til at
fungere, men det er politikernes opgave at skabe rammerne så Detailhandlen kan skabe liv
og få Axeltorv til at fungere.-
Det er de "skæve" indslag vi elsker
og husker fra syden, og dem der ofte giver en "øjenåbner" .
 |
Shopping arkade med direkte adgang fra Place du Tertre
ét Svingelport |
Større sammenhængskraft mellem byen og Kulturværftet/Kulturhavnen.
Den allerede populære "Elsinore City Walk"
udvides. Der etableres
Turist-Busparkering på Kommunens arealer bag Kvikly.
Herfra åbnes passage
direkte fra busholdepladsen til Sudergade og videre over baggården til Karre 43
gennem kommunens ejendom i Sct. Olaiggade og videre ad Søstræde mod
Svingelport.
Derved er City Walk nettet sluttet i begge ender af byen og
turister kan sættes af ved Kronborg, gå City Walk ruten gennem hele byen og
stige på bussen igen bag Kvikly.
 |
Større udvalgsbutikker i centrum feks.
ZARA på Svingelport |
Større udvalgsvarebutikker:
Liberaliseringen af planloven (2017) giver nu bedre muligheder for at lokalisere store udvalgsvarebutikker. Byrådet
bør udarbejde Planstrategi med ønske om, at der skal findes arealer til den type butikker. op
til 5000m2 + 200kvm til personale.
Byrådet
bør vedtage en strategi for detailhandelsudvikling, hvor netop placering af store udvalgsvarebutikker
indgår. Dette bør også indarbejdes i kommunalplanen eller tillæg hertil med
henvisning til liberaliseringen af planloven
 |
Passage direkte til Kulturværftet |
Der åbnes ligeledes passage direkte fra Bymuseet ned gennem Klosterhaven og
direkte ud til Kulturværftet, hvor vores gæster kan nyde Klosterhaven, en
kop kaffe, evt en sanvich eller is på en varm sommerdag.
Jeg ved konkret at vi kan få mindst ti
af de omkring 25-30 daglige busser til Kronborg, til at lave en rute med
afsætning Kronborg og påstigning bag Kvikly senere på dagen, hvor bussen
ellers bare ville køre videre til Frederiksborg Slot.
Se også mit forslag om Teknisk
Museum og Veterantog i Kulturhavnen.
Med disse
tiltag vil det også være muligt at Lokke flere turister fra København, til en
ekstra overnatning i Helsingør.
Læs også UDVIKLING
AF INDRE BY OG SVINGELPORT