Så nåede Helsingør en absolut bundskraber igen igen HVORFOR?
Såvel i Dansk Byggeri´s erhvervsvenlighedsmåling i forsommeren og nu igen i
DI´s måling.
Bemærk at kurven knækker brat og kæden hopper helt af ved årsskiftet
2016 - 2017 HVORFOR.
Inden vi går i dybden skal vi lige bemærke at ovenstående er den
"Samlede" vurdering.
Går vi ned og ser de enkelte områder, ser det ud til at kun "ERHVERVSVENLIGHEDEN"
er meget forsømt.
 |
kommunens evne til at levere gode basisydelser - skoler - børnepasning -
ældrepleje |
Derimod skal det fremhæves at Kommunens velfærdsservice er hævet kraftigt
i samme periode, hvorom DI skriver:
En kommunes evne til at levere gode basisydelser som børnepasning og gode
skoler, hvilket er afgørende for dens evne til at tiltrække kvalificerede
medarbejdere. Denne kategori beskriver virksomhedernes vurdering af Kommunens
børnepasningstilbud samt kvaliteten af de lokale folkeskoler.
Den positive vurdering beviser at Konservative og Venstre har stor focus på børnepasningstilbud samt kvaliteten i skolerne, som er afgørende for evnen til at tiltrække nye højtydende
skatteydere og børnefamilier.
HVEM ER HELSINGØR`S ERHVERV
Man vil "straks indkalde DI til stormøde" ? - Nu er det DI der har
foretaget denne måling, men hovedvægten i
erhvervslivet består i dag IKKE af DI. - Helsingør består i dag af mindre virksomheder 1 - 9 ansatte, hovedsagelig serviceerhverv,
Håndværkere, Detailhandel, Restaurant og Hotelvirksomhed, og alene disse skal Trække den store kulturinvestering i
land. Der er noget der er glippet i Kommunens forståelse. - Det er fint at indkalde DI til stormøde,
for at høre den gren´s problemer og ønsker (som har sammenfaldende
interesser), men det er manglende forståelse
for, og ingen dialog/manglende lydhørhed for de virksomheder Helsingør´s
erhvervsliv består af i dag, - der knækker kurven.
Konservative og Benedikte Kiær har kæmpet en kamp som fra 2013 og frem til slut 2016 så ud til at lykkes, men
kurven blev brat knækket da erhvervslivet fandt ud af at "rød blok" stadig stod i vejen for udvikling, som netop kom frem ved årsskiftet.
Bemærk at kurven knækker brat ved årsskiftet 2016 - 2017, hvor arven
fra Værftstiden stemmer imod udvikling. (bemærk. Kommunens
kerneydelser/velfærdsydelser ligger stadig højt men det er erhvervslivet der
har dårlige kår)
Specielt tre sager/forhold giver knækket. (for målingen fra Dansk byggeri som
nåede samme resultat tidligere på sommeren.)
1. Lokalplanforslag 1.165 VUC på Svingelport, hvor S - Enhedslisten og
Radikale så ud til at have flertal for at "frede" dette store potentielle udviklingsområde og
ville forære det til VUC og Teknisk Museum, helt uden dialog med, eller lytte til erhvervslivets, specielt Turisterhvervene og detailhandlens ønsker og anbefalinger. Konservative og Venstre fik med et knebent flertal afblæst vedtagelse af lokalplanen. Dialogen mangler stadig omkring Svingelport, usikkerheden om de samme partier eventuelt vil forsøge med Teknisk Museum igen, giver negative vibrationer i erhvervskredse, alene usikkerheden, hvad kan S
og Ø finde på næste gang.
 |
Oprindelig Projekt I.L. Tvedesvej 240% |
 |
Projekt I.L. Tvedesvej 110% S
krævede to etager fjernet - er det kønt. |
2. Lokalplan 1.151 for indre by, hvor vi samtidig havde det første og
eneste byfornyelsesprojekt i 40 år - I.L. Tvedesvej som blev afvist af byrådet
på baggrund af den samme helt umulige Lokalplan 19, der i 40 år har hindret alt
byfornyelse overhovedet.
Der er udarbejdet, og smidt formuer efter Detailhandelsanalyser,
Byudviklingsplaner, byfortætning og forskønnelsesforslag, der ALLE peger på
Lokalplan 19 som en generel hindring for samtlige forslag.
Der er en lang stribe af stupide regler der bla. hindrer udvidelser eller
sammenlægning af de alt for små butiksarealer i indre by, og der er stupide
regler der betyder at snesevis af boliger i indre by står tomme og ubeboet
på manglende udvikling og byfornyelse.
(eksv. - er der rigtig mange små ejendomme med en lille butik i stuen, men da
ejendommen i 1800 tallet blev opført, brødfødte den lille butik hele
familien, som selvfølgelig havde opgang til familieboligen gennem forretningen.
I dag kan ingen leve af den forretning og trappen til 1st. sal er indraget til
butiksareal, lokalplan 19 forhindrer renovering af boligen på 1. sal til
nutidig menneskebolig, som derfor nu står tom. Der kunne etableres mindst 50
nye Billige boliger i indre by)
I.L. Tvedesvej blev forkastet fordi projektet havde en bebyggelsesgrad på 240%
- ALLE omkringliggende ejendomme har en bebyggelsesgrad der ligger mellem 210 -
350%. - - I.L. Tvedesvej blev forkastet fordi lokalplanen siger der kun må
bebygges med 110%, endskønt IKKE EN ENESTE af alle eksisterende ejendomme
i indre by holder de 110% (Min ejendom som er en af de mindste Midt i byen er
bebygget med ca. 260% og naboejendommen med 380%)
Jeg har påtalt det adskillige gange siden 2008 og i forbindelse med den
nye kommuneplan 2013, hvor der tilsyneladende var en forståelse for problemet.
- -Der er ingen tvivl om at Kommuneplan2013 er medvirkende årsag til den
opadgående tendens. Der kommer så en ny Lokalplan 1.151 for indre by i
Feb. 2017 (netop hvor målingen knækker) - Når ALLE eksperterne peger på de
samme forhold, en del er nedskrevet i Kommuneplan 2013, så regner detailhandlen/erhvervslivet
med at Kommunen vil følge eksperternes anbefaling.? Det viser sig
imidlertid at der overhovedet INGEN ændring er, men den nye lokalplan
1.151 er blot en direkte afskrift af den gamle plan19, som i 40 år har lagt en
effektiv stopper for byfornyelse og detailhandlens mulighed for udvikling.
3. Byggerierne i Espergærde forsinkes, fordyres og besværliggøres af
specielt S og Enhedslistens krav om 25% billige sociale boliger i de private
investeringsprojekter inden de kan godkendes i Kommunen?? - helt uhørt grotesk,
når C og V har anvist billige boliger, og vi har masser af almene
boligselskaber som er etableret til det formål. - Bliver det næste at Ø
også afkræver den private investor et antal børnehaver til projektets
kommende beboere? - Det fremgår ingen steder i "rammevilkårene" at
et projekt skal indeholde 25% socale boliger? - Hvorfor hulen kommer S og Ø så
rendendende bagefter og forhaler byggeriet med møder forslag og krav.
Da J.H-N i 2012 ikke mente det var umagen værd at søge indflydelse i
forbindelse med opgradering af Fingerplan2007 til Fingerplan2013, tog jeg selv
dialog til planstyrelsen. Helsingør dukkede aldrig op til forhandlingerne, men
vi fik frigivet ca. 6 ha. byggejord ved Kelleris hegn. - - Ingen i byrådet
troede på det og man fortsatte med at sælge ud af jorden fra Materialegården
i Kvistgård. - jeg meddelte dengang at der var frigivet et større areal ved
Kelleris Hegn, men ingen lyttede og Kommuneplan 2013 blev udfærdiget, STADIG
uden kommunen vidste eller havde indtegnet Kelleris Hegn som mulig byggeområde.
I 2014 -15 var jeg selv i forhandling med med enken i Allerød, som
dengang var ejer af den største matrikkel i Kelleris Hegn området, jeg talte
også med kommunen om den forurenede Sanvick grund længere oppe, for eventuelt at
få en samlet helhed for det store område, men kommunen var overhovedet ikke
interesseret. Uden samarbejde og interesse fra Kommunen kunne min økonomi
ikke bære et så stort projekt. Efterfølgende var en af mine venner inde på
et mindre projekt på Kommunens egen Matr. i bunden af Kelleris hegn området
(her var plads til 10-12 boliger) men da kommunen stadig ikke mente der kunne
bygges der, faldt det også.
I 2015 -2016 fik Kommunen udarbejdet tre byfornyelsesforslag for hele Espergæde området, men STADIG uden kommunen anede noget som helst om Kelleris hegn, som i ALLE tre projektforslag var indtegnet som natur og fritidsområde.
Først her slut 2016 dukker der et større projekt for Kelleris Hegn op i teknisk forvaltning, hvor Kommunen i projektbeskrivelsen direkte blev gjort opmærksom på at hele Kelleris Hegn området i Fingerplan2013 er frigivet til
byggejord.? - - Det var pudsigt? - hvorfor er der så stor interesse for Kelleris Hegn? - - Hovsa! - - Har Kommunen byggejord der? - Ja,? -minsanten det er rigtigt,!
Havde Kommunen allerede i 2012-2013 været samarbejdsvillig og havde lyttet
ville der være sparet/tjent mange Mio. - de tre projektforslag for hele
Espergærde ville være udformet meget anderledes op prisen på kommunes jord ville
være langt højere.
Først slut 2016, går det op for Kommunen, DET
JEG I 4 ÅR HAR FOSØGT AT FORKLARE OM KELLERIS HEGN.
Det var tre - fire sager, og samtidig de første der reelt skulle afprøve hvorvidt byrådet stod bag Konservatives arbejde for at forbedre vilkårene for
erhvervslivet. - Det var også her arven fra værftstiden sendte
erhvervsvenlighedsmålingen for Helsingør ud i mørket, tilbage til en gedigen
bundskrarber som under værftstiden da Socialisterne bar fanen højt.
Der er selvfølgelig en række andre parametre der påvirker målingen, men
specielt den manglende forståelse fra embedsværket og byrådet i
udviklingsspørgsmål, viser med al tydelighed hvor svært det er at ændre den
gennem 70 år, nedarvet kultur fra Værftstiden.
Det var ved årsskiftet udviklingen rigtig blev tydelig og "RAMMEVILKÅRERNE"
indenfor serviceerhverv, byggeri og håndværk stod sin prøve. Det var ved
årsskiftet S - L - Ø - R knækkede kurven med dårligere rammevilkår der IKKE
er i overensstemmelse med den nye Kommuneplan2013
Det var ved årsskiftet omverdenen – Developere og Investorer så at Kommunen slet ikke lyttede, ikke havde styr på planlægningen og hvor meget byggejord / udviklingsmuligheder der var i Kommunen.
Hvis "Rammevilkårene" for Detailhandel, Restaurant og
Hotelvirksomhed er forbedret, hvor er/vil det så være synligt?
Som vi nu har oplevet og jeg nævner ovenfor er den nye lokalplan 1.151 til ren
dumpekarakter, også i forhold til udvikling af detailhandlen idet den IKKE
giver mulighed for nye udvalgsbutikker eller flere forretninger i city, og
heller ikke nødvendig udvidelse/udvikling af eksisterende butikker.
D.V.S. - Der er INGEN, - 0 - "RAMMEVILKÅR" ? - - eller
rettere, nøjagtig de samme som satte Helsingør totalt i stå for 40 år siden.
Hvor finder vi så "DE FORBEDREDE RAMMEVILKÅR" ? OG.
HVAD KUNNE HELSINGØR GØRE ANDERLEDES
1. Så vidt jeg kan se ud af byrådets sammensætning i dag og det
altafgørende for at hæve troværdigheden til Kommunen er:
Helsingør skal udarbejde en overordnet handlingsplan hvor
"RAMMEAFTALER OG VILKÅR" klart og HELT utvetydigt fremgår for de enkelte
udviklingsområder.
 |
Kommunens sagsbehandling er for langsom og forsinkes med evig "kiv og kævl", møder og
"sidde i rundkreds", manglende beslutsomhed, Ø - S der ikke rigtig ved
hvad de vil. |
Det nytter ikke noget Kommunen i Kommuneplan2013 udtrykker ønske om nye familieboliger i
Espergærde, men når så projekterne endelig ligger på bordet, kommer S
og Ø - - "Øøhh - Ja, men det er kun hvis investor/projektet samtidig indeholder
25% billige sociale boliger, og så skal arbejdsstyrken i øvrigt være
organiseret hos 3F, og Kommunens konkurrerende virksomhed "Vej og
Park" skal udføre vand og kloakarbejdet til overpris Osv. Osv. Osv.
- Det må ophøre
Eller f.sa. byggeriet i Skibstrup hvor Peter Poulsen forsinker, fordyrer og
besværliggør byggeriet i måneder med evindelige og meningsløse krav om nye
borgermøder som alligevel ikke hverken oplyser borgerne eller fører til noget
nyt i øvrigt.
Læg mærke til hvordan sagsbehandlingstiden går helt agurk i 2010, uagtet
at der var meget få byggesager helt frem til 2016 kvor kurven igen falder
kraftigt både i den ene og den anden måling (sagsbehandling i Helsingør tager
5 - 6 gange længere tid og kan trække i årevis) Der er virkelig behov for
en opstramning her
Eller embedsværket overhovedet ikke har forstået at vi nu skriver 2017, men
sidder stadig og afskriver/nørder med de samme lokalplanløsninger som var gældende
og satte byen i stå for 40 år
siden. ? ?
Som byrådet er sammensat i dag, er der stadig rester fra
Socialismen, og desværre for mange "fanebærer" men stadig for få byrådsmedlemmer
der tør/evner
at tænke fremtid og udvikling helt selvstændigt, men må nødvendigvis have en
manual at støtte sig til.
Derfor skal byrådet samle sig og i enighed vedtage en nutidig
overordnet udviklings og handlingsplan der klart formulerer og afstikker
linjerne på en måde så unødvendige forsinkelser, og for investorer,
fordyrelser af fremtidige projekter undgåes, - fuldstændig som ALLE
andre Kommuner har. (Helsingør har aldrig haft en klar handlingsplan, derfor
har Kommunen svært ved at tiltrække developere og investorer. Ingen ved hvad
kommunen egentlig vil, og når endelig der ligger et projekt helt på linje med
intentionerne i Kommuneplan 2013, ja så vil man alligevel noget helt andet, og
det tager måneder - år inden man finder ud af hvad man så vil.)
Den næste prøve vil stå omkring nødvendig Byudvikling, mere liv på byens
torve og pladser. Booste detailhandlen ved udvikling af en ny bydel på
Svingelport, større udvalgsbutikker der kan booste detailhandlen i Helsingør
City ved synergieffekt.
Øvelsen over de næste 30 år bliver Svingelport og udvikling
af detailhandlen samt den Maritime kulturhavn, Og det bliver
Detailhandelen, Restaurant og Hotelvirksomhederne der hæver eller sænker
barometeret de kommende mange år.
 |
Dumper på manglende fysisk planlægning derfor skal Kommunen "planlægge" fremtiden for Svingelport og DSB området. Hvilke planer har
Kommunen ?. |
Her bør Kommunen BEMÆRKE målingen for Fysisk planlægning, hvorom
DI skriver:
Kommunens gennemsnitlige placering på indikatorer om den fysiske
planlægning: Virksomhedernes tilfredshed med
kommunens indsats med om der er ledige erhvervsgrunde med plads til udvikling
i kommunen, og at planlægningen giver plads til erhvervsudvikling. En
forudsætning for, at en virksomhed kan vokse og skabe flere arbejdspladser er,
at det er muligt at udvide produktionen.
Hvis erhvervsvenlighedsbarometeret skal hæves er det således
Planlægning, udvikling og troværdighed Kommunen skal fokusere på.
Her kunne Kommunen (som en start) udarbejde en Lokalplan for hele området,
incl. de med tiden frigjorte DSB arealer, hvor Developere og investorerer kan
stole 100% på de "RAMMEAFTALER" der vedtages for dette store og for
Helsingør by og detailhandel, meget betydningsfulde område.
Det kræver
store risikovillige forinvesteringer og koster rigtig mange penge at udvikle et
projekt til fremlæggelse for byrådet. Når disse investeringer er foretaget,
skal det IKKE være muligt for S - L - Ø - R at forsinke eller umuliggøre
projektet ved efterfølgende at stille en række meningsløse krav,
spørgerunder, møder og debatforslag der, som vi ofte har set, får investor
til at trække sig eller gå konkurs, det må ophøre nu.
Vi ved, som jeg indledningsvis skriver, at erhvervslivet tænker strategisk langsigtet, og
usikkerhed, brudte "rammeaftaler", manglende dialog, aftaleforflygtigelse
og ændring/dispensation for Lokalplaner bag ryggen på erhvervslivet, eller at
Kommunen ikke rigtig ved hvem erhvervslivet egentlig er, har givet et grimt
minus på erhvervsvenlighadsbarometeret. - -
Hvis IKKE det skal fortsætte,
skal erhvervslivet vide:
1. Arbejder Kommunen målrettet for at bibeholde grænsehandlen i Helsingør
og derfor sikrer at Helsingør får de best tænkelige til og frakørselsforhold
når den kommende HH-forbindelse står klar. (jeg er bange for ingen i kommunen
har tænkt så langt overhovedet)?
2. Kan detailhandlen regne med Kommunen som "partner" i
bestræbelserne på at Helsingør også skal bestå som Nordsjællands
foretrukne handelsby efter en ny HH-forbindelse.
Afklaring af disse to usikerhedmomenter vil være afgørende for
hvorvidt Helsingør overhovedet kan tiltrække Større udvalgsbutikker,
developere og investorer til den nødvendige udvikling
af Svingelport og Detailhandlen i indre by. (og vil påvirke
erhvervsvenlighedsbarometeret)
3. Vil Kommunen give forlængede eller yderligere dispensation for
detailhandel (Madmarked) bag ryggen på den eksisterende detailhandel og i modstrid med lokalplanen for kulturhavn området, der
derved modarbejder indre by, yderligere fragmenterer detailhandlen og lægger
torve og pladser øde som vi har set det denne sommer.? (Det var bag ryggen på
den øvrige detailhandel og jeg påtalte dengang at beslutningen ville få
alvorlige negative konsekvenser på erhvervsvenlighedsmålingerne)
 |
Shopping arkade med direkte adgang fra Place du Tertre
ét Svingelport |
4. Hvilke
planer har Kommunen med Svingelport og hele DSB arealet. - Har S - L - Ø -
R stadig "hemmelige" planer for Teknisk Museum der modarbejder
udviklingen og detailhandlens interesser?
Uagtet at nærværende måling er fra DI, og uanset Cityforeningen er
usynlig, så er det nok, og vil de kommende mange år, være Detailhandelen, Restaurant og Hotelvirksomhederne
der "snakker" mest og kærer sig mest om erhvervsvenligheden, som vil
være tiltagende hen imod den kommende HH-forbindelse.
Vi ved erhvervslivet planlægger strategisk og langsigtet, derfor er
spørgsmålet om HH-forbindelsen/Ring5 i dag vigtig i planlægningen. (det er
vigtigt Erhvervslivet oplever at Kommunen i det mindste har en holdning til
fremtiden)
Min påstand er: Udvikles detailhandlen i City ikke allerede nu, til
et nivau der gør det attraktivt at "dreje fra" den nye
HH-forbindelse/Ring5, vil Helsingør City til den tid (15 - 20år går hurtigt)
kun bestå af husmoder-kunstgallerier, butikker med hjemmestrikkede huer,
begravelsesforretninger, brugte gramofonplader, kibab og
ejendomsmæglere, som vi ser det fra de sidste Kommunistiske rester på Cuba.
Prøvestenscenteret vil indskrænke sig
til et lokalcenter for dagligvarer i konkurrence med Espergærde centret,
Grænsehandlen vil flytte til Hørsholm den morgen HH-forbindelsen åbnes, eller
Hillerød hvis vi får en Ring5. og Helsingør vil på landkortet være
"en lille flække lidt til venstre på vej mod nord", - hvor kommunen
i sin tid IKKE havde øjnene åbne for at: byer opstår og udvikler sig ved og
omkring erhverv og arbejdspladser, og byer dør sammen med forladte erhverv og
arbejdspladser.