Vedtagelse af lokalplan 1.165 Svingelport koster Helsingør en lille storebæltsbro
Skal
Helsingør ofre det??
Retteligt ca. KR. 16.991.144.000,00 de første 30 år, og herefter
ca. 1,7 Mia. hvert eneste år i al fremtid,? ? - det
vil socialdemokraterne ofre for at få VUC på Svingelport, men der bliver
forventeligt voldsomme skattestigninger, og
forringelser på velfærdsområder, kontanthjælpsydelser og hjælp til de syge,
svage
og udsatte borgere, hvis S stemmer forslaget igennem den 27/03-2017
Plan B Byudvikling Helsingør på Svingelport DSB arealerne og Scanlines i en
tidshorisont 2017 til 2050
Det antages at det nuværende rådighedsområde Svingelport + de nu frigivne DSB arealer udvikles med tunnel/gangbro i direkte forlængelse af indre by med blandet bolig og detailhandel, evt nyt bydelscenter, eller udnyttelse af den eksisterende brandstation.
Foruden detailhandel i alle underetager har vi estimeret ca, 250 - 300 boliger på det område der var tiltænkt VUC og Teknisk Museum idet der forudsættes at disse finder andre placeringer. Ved en lokalplan for området kan byggeri påbegyndes allerede indenfor de næste
par år.
 |
Velkommen til Svingelport Helsingør |
Jeg var "i marken i 2013". Der var investorerne ikke så lydhør for Helsingør idet der dengang var adskillige "fallerede" projekter der skulle "samles op" efter 2008 krisen, men det er min absolut klare opfattelse, at investorerne er vendt tilbage til Helsingør, og der vil være investorer til udvikling af Svingelport området når en klar plan for området foreligger.
Der er et stort borgerønske i Helsingør omkring større udvalgsforretninger, som fint kunne tilpasses i den bagerste del af DSB arealerne med direkte indkørsel fra Kongevejen, som derved aflaster den øvrige bykerne for manglende P-Pladser. Trafikalt vil Kongevejen blive belastet i en periode indtil HH-forbindelsen står færdig, formentlig ca. 2035. hvorefter trafikken vil blive reduceret med 80%
 |
Svingelport - Gårdmiljø - Restauranter - vinsmagning -
iscafé - .kunsthåndværk - antikkviteter - marked. |
På sigt (15 -25 år) ved vi at hele området mod øst fra den ældste bydel og helt ud til kysten kan udvikles med en helt ny attraktiv bydel med omkring ca. 3-4000 nye børnefamilier eller ca. 10.000 nye skatteborgere.
Arkitektonisk:
Som "BY OG LAND HELSINGØR" ved flere
lejligheder har poienteret, må vi nok se i øjnene at "Hamlets
City" og Fremtidens "Elsinore City" (måske allerede i 2025) vil bestå af en gammel og en ny bydel, skarpt adskildt af Jernbanevej ? ? - Men det må bero på en arkitektkonkurrence, om vi kan skabe en helhed der matcher.
- det er ikke sikkert "byporten" lige skal se ud som foto ovenfor.?
Helsingørs andel af den danske erhvervsindkomst er på 1,2 % i 2010 mens Helsingørs andel af beskæftigelsen i handel er på 0,9 %. - Vi ser at såvel omsætning som dækningsgrad er faldet voldsomt siden 2007, og tendensen fortsætter. Derfor er byudvikling nødvendig
En række tidligere detailhandels analyser (senest 2007 2008) har påpeget at butiksstørrelsen i indre by er utidssvarende for små. og da forretningslokaler ikke kan sammenlægges med naboejendommen, og huslejen generelt er for høj, er løsningen byudvikling med større konkurrerende forretningslokaler.
 |
Ovenstående graf tager ikke hensyn til
andre boligrojekter men alene Svingelport - DSB |
Jeg har tidligere opfordret Kommunen til at udarbejde såvel økonomiske som Visuelle konsekvens beregninger i forhold til at området udlægges og foræres til VUC og Teknisk Museum.
Eller hele området forbeholdes til Byudvikling med blandet bolig og
detailhandel.
Dette er PLAN B Bolig og byudvikling
Økonomisk konsekvensberegning:
Til højre vises en estimeret tidshorisont ca. 33 år, men afhængig af
politiske vinde på "Borgen" kan den meget vel blive væsentligt
kortere.
Tabeller og beregninger tager alene udgangspunkt i status Q og isoleret
forskelsberegning på merværdien hvis Lokalplan 1.165 vedtages med VUC og Teknisk Museum på
Svingelport. Eller hele området udvikles med detailhandel og boliger i
forlængelse af indre by. Der tages ikke højde for andre tiltag i
Kommunen. - denne rapport tager udgangspunkt i Byudvikling.
Tabel 1 er estimeret ekstra arbejdspladser byudviklingen vil afføde i
de enkelte intervaller i tidshorisonten.
TABEL 1 Udvikling i antal arbejdspladser i
interval tidshorisonten |
periode |
Detailhandel |
HH-tunnel |
Byudvikling |
Turisme |
Hotel Restaurant |
Anden serviceerhverv |
TOTAL |
2017 - 2020 |
150 |
0 |
250 |
50 |
50 |
50 |
550 |
2020 - 2023 |
275 |
0 |
300 |
100 |
75 |
80 |
830 |
2023 - 2026 |
650 |
0 |
250 |
80 |
90 |
70 |
1140 |
2026 - 2029 |
950 |
200 |
250 |
100 |
150 |
100 |
1750 |
2029 - 2032 |
1100 |
1700 |
250 |
150 |
200 |
150 |
3550 |
2032 - 2035 |
1300 |
1800 |
250 |
200 |
210 |
200 |
3960 |
2035 - 2038 |
1530 |
1000 |
300 |
300 |
200 |
300 |
3630 |
2038 - 2041 |
1750 |
400 |
1500 |
400 |
210 |
400 |
4660 |
2041 - 2044 |
2200 |
300 |
1500 |
450 |
230 |
450 |
5130 |
2044 - 2047 |
2550 |
300 |
1000 |
550 |
350 |
550 |
5300 |
2047 - 2050 |
3000 |
300 |
950 |
550 |
450 |
600 |
5850 |
|
|
|
|
|
|
|
|
I 2015 var der ca. 2000 arbejdspladser alene i Helsingør´s detailhandel.
Dette forøges til 5.000 alene i cityområdet.
Beskæftigelsen i kommunen indenfor handel, hotel og restauration kan øges fra 4.682
(2015)til 9.500 i fremtiden, hvis beskæftigelsen kommer til at svare til den stigende
erhvervsindkomst i kommunen, hvor Helsingørs andel af den danske erhvervsindkomst er på 1,2 % i 2010 mens Helsingørs andel af beskæftigelsen i handel
kun var på 0,9 %, hvilket skyldes manglende byudvikling og tilbagegang i
detailhandlen.
|
År |
Skatteprocenter |
Grundskyldspromille |
Kommune |
Amt |
Kirke |
Sundhedsbidrag* |
I alt |
Skatteloftsnedslag** |
Kommune |
Amt |
Helsingør |
2017 |
25,40 |
0,00 |
0,64 |
2,00 |
28,04 |
0,53 |
28,50 |
0,00 |
Fremskrevet indkomstskat i perioden med udgangspunt i Kommuneskatten
holdes på 25,4% Grundskyld provenu er estimeret med baggrund i 90%
ejerboliger i området, grundskyldpromille 29 1/1000 (fremtidig grundskyldpromille er
under ændring og kendes ikke) Den samlede Grundværdi i 2017 udgør
18.851.763.000 (pristalsreguleret 2020 = 21.382.010.000 - 2050=65.408.054.000)
Tabel 2 Tager udgangspunt i status Q i Kommunen, og beregnes kun
på de ændringer der sker ved Byudvikling på Svingelport - DSB øst for indre
by i perioden. Der er ikke indregnet generelle prisstigninger,
ændrede ejendomsvurderiger som kan forventes i perioden men alene den
kvantitative merværdi i status Q værdier, der skabes ved udviklingen. For
nemmere sammenhold med kommunens egne tal og tabeller, har jeg dog fremskrevet en
pristalregulering 2½% men ejendomspriserne ser igen ud til himmelflugt og det
endelige facit over perioden vil formentligt være væsentlig højere.
Hele tusinde med udgangspunkt i Kommunens egne beregninger for 2020
Budgetfremskrivning med
udgangspunkt i at Svingelport og DSB arealerne foræres til VUC
eller Teknisk Museum
|
Indkomstskat (1.000kr.)
|
2020 |
2026 |
2032 |
2038 |
2044 |
2050 |
Udskrivningsgrundlag |
12.368.254 |
14.223.492 |
16357015 |
18810567 |
21632152 |
24876974 |
Skatteprovenu |
3.141.537 |
3612766 |
4154682 |
4777884 |
5494567 |
6318752 |
Selskabsskat |
65.983 |
75.880 |
87262 |
100351 |
115403 |
132713 |
Grundskyld provenu |
620.078 |
713090 |
820053 |
943061 |
1084520 |
1247198 |
Samlet kommunal provenu til kassen pr år fra periodestart. |
3.827.598 |
4.401.737 |
5.061.998 |
5.821.298 |
6.694.492 |
7.698.666 |
Tabel 3 Det forøgede skattegrundlag er beregnet ved den gennemsnitlige indkomst pr.
indbygger pr. 2017, pristalreguleret med 2½%, men ved det segment der bosætter sig i de nye boliger kan
vi forvente et skattegrundlag der ligger 50% højere end gennemsnittet. dvs. den
del af skattegrundlaget der beror på tilvæksten af borgere, har jeg beregnet
+50%. - - Grundværditilvæksten skønnes i perioden at udgøre ca, 4
Mia. i budgetkategorien "Normaljord" - - Dækningsafgiften falder
bort.
Værditilvæksten i colonne 2020 er alene et skøn over prisdiferencen
på grundprisen hvis VUC og Teknisk Museum planerne ændres og der igansættes
en byudvikling i direkte forlængelse af indre by. i hele tusinde.
Udskrivningsgrundlaget tager udgangspunkt i 2020, pristalreguleret med tillæg
af den forventede befolkningstilvækst i perioden
Værditilvæksten i Colonne 2026 tager udgangspunkt i første fase af
Byudviklingen frem til 2026 således:
Ca. 200 nye boliger i første fase på Svingelport. Pristalsreguleret
Grundværditilvækst kr. 230.000.000
Ca. 200 nye børnefamilier (mindst 600 nye højtydende skatteborgere), hvoraf mindst 2 i familien bærer et
pristalsreguleret person skattegrundlag + kr. 348.000
Udgangspunkt for grundskylpromille er grundværdi 2020=
1Mio.
Økonomisk koncekvensberegning
ved udvikling af indre by over Svingelport og DSB arealerne (hele
1000kr)
|
Indkomstskat (1.000kr.)
|
2020 |
2026 |
2032 |
2038 |
2044 |
2050 |
befolkningstilvækst |
0 |
600 |
100 |
500 |
3000 |
4000 |
Udskrivningsgrundlag |
12.368.254 |
14463612 |
17026957 |
19789800 |
24398270 |
30458010 |
Skatteprovenu |
3.141.537 |
3673757 |
4236510 |
4939204 |
6143879 |
7776612 |
Selskabsskat |
65.983 |
75.880 |
87262 |
100351 |
115403 |
132713 |
Grundskyld provenu |
620.078 |
733100 |
823888 |
965114 |
1236684 |
1480516 |
Samlet kommunal provenu til kassen pr. år. fra.
periodestart. |
3.827.598 |
4.482.737 |
5.147.662 |
6.004.670 |
7.495.968 |
9.389.844 |
Herunder: Diferencen mellem
Tabel 1 VUC og Teknisk Museum - - og - Tabel 2 Byudvikling. |
Samlet værditilvækst pr. år i den enkelte periode X 6
år. |
340.000 |
486.003 |
513.985 |
1.100.235 |
4.808.855 |
10.147.069 |
Total Sum over en 30 - 35
årig periode KR. 16.991.144.000,00 - - 16,99 Mia. |
Bemærkning: Modellen er ikke faktuelt beregnet rigtigt idet der skal
en hulens stor regnestok i brug. eksempelvis er der ikke foretaget en korekt
anuitetsberegning (rentes rente princippet) men fremskrivning er sket som
gennensnittet af en 6 årig periodeinterval. En korekt anuitetsberegning vil
give en langt større forskelsværdi.
Konklution: Hvis Kommunen udlægger Svingelport og DSB arealerne
til byudvikling med direkte adgang (genåbning af den direkte forbindelse under
Jernbanevej mod bykernen) og udarbejder lokalplan med sigte på byudvikling og
blandet bolig og detailhandel, i stedet for de nuværende tanker jfr. lokalplan
1.165 VUC.
vil kommunen frem til 2050 tjene mindst KR. 16.991.144.000,00 MERE.
Og herefter mindst ca. kr. 1.691.178.000 EKSTRA om året.
P-forholdene i indre by vil blive væsentligt bedre idet mange vil vælge at
køre direkte til parkering i den nye bydel, hvor et eventuelt projekt
pålægges det nødvendige P-pladser.
Hvis der udarbejdes en lokalplan på området, der indikerer Kommunens
ønsker. vil der efter min bedste overbevisning vise sig investorer.
Jeg har estimeret ca. 10.000 nye skatteborgere på området? - Det er måske
for mange, men selve udvikling af den nye bydel vil i sig selv tiltrække nye
skatteborgere til kommunen, der bosætter sig i de mange andre boligprojekt
områder vi i dag har gang i. - - Ønsker vi mange grønne områder i den nye
bydel, er der måske kun plads til ca. 5.000 nye skatteborgere direkte på
området, men lad os så reducere hele mit oplæg med 50% og vi lander på:
Ca.
8 Mia. vi smider ud af vinduet hvis vi vedtager lokalplan 1.165 den 27/03-2017
+ Ca. 800.000.000 Hvert eneste år i al fremtid.
Der er også mange andre spørgsmål der har indflydelse på
befolkningstætheden og antal skatteydere:
Skal vi anlægge en krydstogtterminal og hvad skal vi tilbyde rederierne.
skal vi indflette et større hotelbyggeri.
Hvordan
skal Jernbanevej forløbe i fremtiden. Osv.
Helsingør´s butiks og erhvervslokaler er for små.
Hvilket har
været et gennemgående tema i samtlige detailhandelsanalyser siden 2006. En byudvikling med nye udvalgsforretninger i større lokaler vil give udlejerne i den indre by den konkurrence der er nødvendig for at bringe den alt for høje husleje ned på et rimeligt nevau vores små specialforretninger kan betale.
Yderligere vil de små specialforretninger blive "boostet" (formentlig
50%) og drage fordel af synergieffekten.
Der er et udbredt ønske blandt Helsingør´s borgerne for større udvalgs og
Daglivareforretninger, herunder BILKA - IKEA - Elgiganten. osv. Disse større
varehuse kunne udmærket indpasses i den bagerste del af DSB arealerne. Vi ser
Støberihallerne i Hillerød. Det kan også laves på Svingelport. (De
eksisterende detailhandlere i bykernen vil være nervøse for konkurrence fra
nye forretninger, men fakta er, og det er bevist adskillige gange at en sådan
udvikling vil skabe synergieffekt og vil "booste" den øvrige
eksisterende detailhandel (vi så
omsætningen i Lyngby Hovedgade blev tredoblet få år efter Lyngby Storcenter
åbnede)
Arbejdspladser: ca. 5800 FLERE
Ved udvikling af Svingelport vil der frem
til 2026 skabes ca. 2000 nye arbejdespladser, startende med
bygningshåndværkere under opførelsen, senere butikspersonale, service og
vedligeholdelse. Sidst i forløbet (2025) vil vi allerede se en Synergieffekt
der skaber flere arbejdspladser i den eksisterende detailhandel, Hotel,
Restaurant og servicebranche. - Et eventuelt bydelscenter med BILKA og en
eller to andre større aktører vil alene betyd 800 - 1000 nye arbejdspladser i
city detailhandlen.
Der skabes yderligere 2000 arbejdspladser når HH-forbindelsen
påbegyndes(2029-30??) med etablering af undergrundsstation. og siden endnu ca.
1500 arbejdspladser til opførelse/udvikling af den egentlige nye bydel helt ud
mod kystpromenaden. (når arbejdsstyrken i en sidste fase ikke stiger mere, er
det fordi arbejdspladserne i forbindelse Tunnelarbejdet, nu skønnes nedlagt.)
Nye højtydende skatteborgere: Ca. 10.000 FLERE
Frem til 2026 vil vi se ca. 1000
- 1500 nye højtydende skatteborgere flytte ind i ca. 300 - 350 nye boliger på området,
måske langt flere hvis kommunen sanerer HELE området og allerede nu får
overdraget de allerede rømmede DSB arealer.
 |
Velkommen til Helsingør, Lokalplan 1.165
vedtaget |
Når banearealet og Scanlines er rømmet(2038-44), giver det plads til sidste
fase af den nye bydel med yderligere 8-9000 Højtydende statteborgere.
Indirekte afledte effekter:
Det er kendt og dokumenteret at udvikling af city Centre med større varehuse vil øge omstætningen, og handlen
i city vil vokse generelt. Helsingør Bycenter er alt for lille, men
alligevel så vi et væsentligt løft i hele detailhandlen da centret åbnede. -
- Jeg vil antage at den samlede stigning i Helsingør´s Detailhandel vil
være: - Det den nye bydel i sig selv afleder, + den samlede nuværende
omsætning + 50 - 80%, eller (som vi så da Lyngby Storcenter åbnede i 1973)
ca. en tre til firedobling af den nuværende samlede omsætning, - det gælder
også for Hotel og restaurationsbranchen og anden service.
Ved en fornuftig udvikling af hele området vil der formentlig dukke et
Hotel/conferencecenter op og vi vil få flere "Long Term"
Turister. Når byen igen bliver interessant, og betegnes som en by og
Kommune med visioner, vil der komme flere tilflyttere, Børnefamilier,
skatteborgere. - - det vil være mere interessant for krydstogter at anløbe
Helsingør, måske med im/debargment, hvorved vi igen vil få flere "Long
Term" Turister.
I den årrække den nye bydel udvikles, vil der være en del af den
tilknyttede arbejdsstyrke der vil søge bopæl i Kommunen, flere skatteborgere.
Mere end 29% af Helsingør´s 61000 store befolkning handler i dag
udenfor Kommunegrænsen, i Hillerød eller Hørsholm, hvilket svarer til at
Helsingør´s dagligvare detailhandel i dag kunne boostes med en omsætning
svarende til ca. 1,12 Mia. årligt
 |
Velkommen til Helsingør |
 |
Eller VUC |
BEMÆRK!:
Når jeg understreger FLERE og EKSTRA, er det
FLERE i forhold til alternativet, at VUC og Teknisk Museum flytter ned på Svingelport.
- - Helsingør kan IKKE skaffe 5800 nye arbejdspladser og ca. 10.000 højtydende
skatteborgere andre steder, fordi Kommunen er underlagt plandirektivet og
Fingerplan 2013. - - Helsingør har ganske enkelt IKKE andre muligheder.
Teknisk Museum på Svingelport vil udelukke udvikling af banearealerne
og Scanlines når de ad åre rømmes. - der er ikke nogen der vil udvikle by
eller bolig hvor der er udsigt til en gammel rusten U-båd i baghaven eller en
Jetjager på spyd ved Helsingør´s indgangsport. - - - Det koster Helsingør
ca. 17 Mia. over en 30 årig periode og herefter ca. 1,7 Mia. årligt i al
fremtid. Derfor skal der ikke
skoler og et meget skæmmende og meget pladskrævende Teknisk Museum på
Svingelport, med gamle rustne U-både og rustne krarner i udsigtslinjen til
sundet. (det er meget sjovt at se en gammel veteran flyvemaskiner på spyd
i de rette omgivelser, men IKKE i Helsingør indre by.)
 |
Velkommen til Helsingør set fra kystbanen |
Alternativer:
VUC på Svingelport vil dræbe detailhandlen i indre by på mangel af
P-pladser, og VUC kundesegmentet giver ikke den nødvendige kundeforøgelse, men
på grund af manglende P-pladser vil de kunder detailhandlen har tilbage, i
stedet køre til Hillerød eller Hørsholm hvor byudvikling er sket løbende.
 |
Velkommen til Helsingør |
Jeg vil opfordre ALLE byrådsmedlemmerne, ved selvsyn, at undersøge HVAD der
udstilles, og hvad vi kan forvente af udstillinger på det store område Teknisk
Museum ønsker på Svingelport. - - det første man møder ved indgangen til
Helsingør. - - og det naboerne, - vores turister og alle borgerne i indre by
kommer til at se på hver eneste dag og hver gang de kører ud og ind til byen, - - OGSÅ alle
der hver dag pendler fra Kystbanen.
Det er rigtig mange mennesker der to gange dagligt skal se på rustne krarner og
vrag, jetjager på spyd og andet skrammel der tilgår Teknisk
Museum (jeg er bange for at Kommunen meget hurtigt vil få rigtig mange klager)
over en uhensigtsmæssig placering af Teknisk Museum.
 |
Stort
foto http://www.smilingdanmark.dk/Advertaiser/byudvikling-2025-2045.jpg |
Fremtidens Byudvikling 2020 - 2045
Jeg talte med planstyrelsen i 2012-13 hvor vi fik frigivet arealet øst for
"Kelleris Hegn" (en del af Kommunens materialegård i Kvistgård),
dengang var der en "spæd" mulighed for at "læne" sig op af
Frederikssund, der fik oprettet flere "satalitområder" og
"Kommunecentre" til byudvikling, herunder "Vingen" og
Slangerup, men Helsingør dukkede aldrig op til forhandlingerne. (der er nu igen
forhandlinger om ændring af Fingerplan 2013 - 17) - - men er kommunen ikke
dygtige nok i forhandlingerne, så er alle muligheder for udvikling af by og
boliger udtømte, - - - bortset fra Svingelport, og et par
fortætningsmuligheder i de (med grøn) markerede områder nordvest for.
Planloven: Jeg kan henlede opmærksomheden på, at landsplandirektivet om detailhandel åbner mulighed for et BYDELSCENTER jfr.:
Planlovens § 5q, stk. 2., hvoraf det fremgår, at:
”... For bymidter i byer med mere end 40.000 indbyggere og for aflastningsområderne i hovedst adsområdet og Århus, jf. § 5 m, stk. 4 og 5, og
aflastningsområderne i Odense, Aalborg og Esbjerg kan kommunalbestyrelsen, i forbindelse med at der hvert fjerde år udarbejdes en strategi for kommuneplanlægningen, jf. § 23 a, stk. 1, 1. pkt., træffe beslutning om at revidere kommuneplanen med henblik på at fastsætte butiksstørrelser for højst
tre nye udvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m² bruttoetageareal i hver by, i hovedstadsområdet dog i hvert område, der er udpeget i et landsplandirektiv, jf. § 5 m, stk. 4.
De på fotoet ovenfor markedede grønne rammer er nærliggende områder med
meget lav bebyggelsesprocent, som vi kan forvente vil være interessante
projekt-udviklingsområder, og udvikles Svingelport og banearealerne fornuftigt,
vil vi se spontane opkøb af grunde og bygninger med henblk på større
boligprojekter på områderne (begge områder kan fortættes med ca. 400%)